okotudat.hu oko-eletmod.hu
pozíció:
Hírek \
 

Fenntarthatósági versenyfutás a száguldó cirkuszban

2013. Szeptember 10. (Kedd), 13:27:17

Nagy elköteleződést láthatunk a sportágban a környezetkímélő technológiák fejlesztése iránt, ami a 2014-es szezonban még inkább előtérbe fog kerülni, többek között például a villamos energiával hajtott járművek versenysorozatának elindításával.

Tömegeket megmozgató szórakoztatóipari „termékről” szeretnék beszélni: a nemrég Magyarországon állomásozó Forma 1-ről. Talán mondanom sem kell, mennyire nagy hatása van a környezetre a motorsport folyamatos fejlesztéseinek, teszteléseinek és versenyeinek, éppen ezért érdemes odafigyelni a száguldó cirkuszban végbemenő változásokra, fejlesztésekre. Mert akármennyire hihetetlen is, a Nemzetközi Automobil Szövetség (Fédération Internationale de l'Automobile - FIA) már a Forma 1 szabályzatát is a fenntarthatósági igények szerint írja át. És akkor arról nem is beszéltünk, hogy jövőre startol a Formula E, azaz az elektromos autók 10 állomásos versenysorozata! Nagy elköteleződést láthatunk a sportágban tehát a környezetkímélő technológiák fejlesztése iránt, ami a 2014-es szezonban még inkább előtérbe fog kerülni, többek között például a villamos energiával hajtott járművek versenysorozatának elindításával.

Fejlesztés és fenntarthatóság

A hagyományos erőforrással hajtott járművek esetében a fő cél az üzemanyag-felhasználás csökkentése a sebesség megtartása mellett. A jelenlegi adatok azt mutatják, hogy ez 30-40 százalékban kivitelezhető is. Ezt a TERS (hőenergia-visszanyerő rendszer) segítségével tudják elérni, amely hatékonyabb a korábban használatos KERS-nél (fékenergia-visszanyerő rendszer). A TERS a futam során keletkező, fékezésből és motorhasználatból keletkező felesleges hőenergiát tárolja, ami által ugyanannyi üzemanyaggal hosszabb üzemidő érhető el.

A fejlesztésekből nem csupán a sportág húz hasznot, ugyanis az eredmények általában néhány éves késéssel megjelennek az autóiparban is, de például a gyógyászat és is alkalmazott már a versenyautókra tervezett mérőberendezést. Tehát akármennyire is feleslegesen nagy felhajtásnak tűnhet a Forma 1, fontos változásokat hozhat a sportágon kívül is. Például az energia-visszanyerő rendszer általános alkalmazása az autókban nagymértékben csökkentené a károsanyag-kibocsátást. Néhány autógyártó cég már dolgozik a fejlesztéseken, hogy dinamikusabb és takarékosabb járműveket dobhassanak piacra, a londoni buszokon és villamosokon pedig már megtalálható a rendszer.

Ha valaki azt kifogásolja, hogy bár a fejlesztésekre fordított energia kifizetődő, a versenyek megrendezése nem környezetbarát, annak elmondom, hogy egy kutatás szerint a sportág károsanyag-kibocsátásának csupán 0,3 százalékáért felelnek a futamok és az őket megelőző edzések. A fejlesztéseken kívül viszont a legnagyobb környezeti hatás a cirkusz utaztatásával jár. A futamok a Föld több kontinensén és országában zajlanak, ahová el kell szállítani az egész csapatot, az autókat, rengeteg felszerelést, alkatrészt és műszert. Éppen ezért például a fejlesztésekben élen járó McLaren Mercedes nemcsak a futamokra koncentrál, de a szállítást is igyekszik hatékonyabbá tenni. Folyamatosan mérik a sofőrök „pedálmunkáját”, a szállító járművek üzemanyag-felhasználását és a motor működését. Így jobban tudják kontrollálni a kibocsátást.

Áram hajtotta száguldás

Viszont nem csupán a Forma 1 autói szolgálnak mintapéldaként a hatékonyság növeléséért való törekvések előtt. A FIA jövőre elindítja a Formula E elnevezésű versenyét, amelyben kizárólag elektromos autók járgányok versenyeznek egymással, ezzel is vonzóbbá téve az elektromos autókat hibrideket a nagyközönség előtt. A 10 várost érintő versenysorozat különlegessége, hogy a futamokat a városok utcáin rendezik meg, ugyanis jóval kisebb hangerőt (átlagos fordulatszám mellett 80 dB) produkálnak a Forma 1-nél (130 dB), és alig nagyobbat az utcai autóknál (70 dB).

Ha a sportág fejlesztési trendjei sikeresen megragadnak rajta kívül is, akkor a fenntartható közlekedés örvendetes jövője elé nézhetünk, különös tekintettel a hibridek jelenlegi 2-3 százalékos arányának folyamatos növekedésére. Ehhez viszont előbb még nagyon sok futamot kell végigizgulnunk.




Elérhetőség: 3515 Miskolc, Egyetemváros Pf. 3. Tel.: 46/555-070
2006 © ÖKO-FERR Nonprofit Kft.