okotudat.hu oko-eletmod.hu
pozŪciů:
HŪrek \
 

Fenntarthatósági versenyfutás a száguldó cirkuszban

2013. Szeptember 10. (Kedd), 13:27:17

Nagy elk√∂telez√Ķd√©st l√°thatunk a sport√°gban a k√∂rnyezetk√≠m√©l√Ķ technol√≥gi√°k fejleszt√©se ir√°nt, ami a 2014-es szezonban m√©g ink√°bb el√Ķt√©rbe fog ker√ľlni, t√∂bbek k√∂z√∂tt p√©ld√°ul a villamos energi√°val hajtott j√°rm√Ľvek versenysorozat√°nak elind√≠t√°s√°val.

T√∂megeket megmozgat√≥ sz√≥rakoztat√≥ipari „term√©kr√Ķl” szeretn√©k besz√©lni: a nemr√©g Magyarorsz√°gon √°llom√°soz√≥ Forma 1-r√Ķl. Tal√°n mondanom sem kell, mennyire nagy hat√°sa van a k√∂rnyezetre a motorsport folyamatos fejleszt√©seinek, tesztel√©seinek √©s versenyeinek, √©ppen ez√©rt √©rdemes odafigyelni a sz√°guld√≥ cirkuszban v√©gbemen√Ķ v√°ltoz√°sokra, fejleszt√©sekre. Mert ak√°rmennyire hihetetlen is, a Nemzetk√∂zi Automobil Sz√∂vets√©g (F√©d√©ration Internationale de l'Automobile - FIA) m√°r a Forma 1 szab√°lyzat√°t is a fenntarthat√≥s√°gi ig√©nyek szerint √≠rja √°t. √Čs akkor arr√≥l nem is besz√©lt√ľnk, hogy j√∂v√Ķre startol a Formula E, azaz az elektromos aut√≥k 10 √°llom√°sos versenysorozata! Nagy elk√∂telez√Ķd√©st l√°thatunk a sport√°gban teh√°t a k√∂rnyezetk√≠m√©l√Ķ technol√≥gi√°k fejleszt√©se ir√°nt, ami a 2014-es szezonban m√©g ink√°bb el√Ķt√©rbe fog ker√ľlni, t√∂bbek k√∂z√∂tt p√©ld√°ul a villamos energi√°val hajtott j√°rm√Ľvek versenysorozat√°nak elind√≠t√°s√°val.

Fejlesztés és fenntarthatóság

A hagyom√°nyos er√Ķforr√°ssal hajtott j√°rm√Ľvek eset√©ben a f√Ķ c√©l az √ľzemanyag-felhaszn√°l√°s cs√∂kkent√©se a sebess√©g megtart√°sa mellett. A jelenlegi adatok azt mutatj√°k, hogy ez 30-40 sz√°zal√©kban kivitelezhet√Ķ is. Ezt a TERS (h√Ķenergia-visszanyer√Ķ rendszer) seg√≠ts√©g√©vel tudj√°k el√©rni, amely hat√©konyabb a kor√°bban haszn√°latos KERS-n√©l (f√©kenergia-visszanyer√Ķ rendszer). A TERS a futam sor√°n keletkez√Ķ, f√©kez√©sb√Ķl √©s motorhaszn√°latb√≥l keletkez√Ķ felesleges h√Ķenergi√°t t√°rolja, ami √°ltal ugyanannyi √ľzemanyaggal hosszabb √ľzemid√Ķ √©rhet√Ķ el.

A fejleszt√©sekb√Ķl nem csup√°n a sport√°g h√ļz hasznot, ugyanis az eredm√©nyek √°ltal√°ban n√©h√°ny √©ves k√©s√©ssel megjelennek az aut√≥iparban is, de p√©ld√°ul a gy√≥gy√°szat √©s is alkalmazott m√°r a versenyaut√≥kra tervezett m√©r√Ķberendez√©st. Teh√°t ak√°rmennyire is feleslegesen nagy felhajt√°snak t√Ľnhet a Forma 1, fontos v√°ltoz√°sokat hozhat a sport√°gon k√≠v√ľl is. P√©ld√°ul az energia-visszanyer√Ķ rendszer √°ltal√°nos alkalmaz√°sa az aut√≥kban nagym√©rt√©kben cs√∂kkenten√© a k√°rosanyag-kibocs√°t√°st. N√©h√°ny aut√≥gy√°rt√≥ c√©g m√°r dolgozik a fejleszt√©seken, hogy dinamikusabb √©s takar√©kosabb j√°rm√Ľveket dobhassanak piacra, a londoni buszokon √©s villamosokon pedig m√°r megtal√°lhat√≥ a rendszer.

Ha valaki azt kifog√°solja, hogy b√°r a fejleszt√©sekre ford√≠tott energia kifizet√Ķd√Ķ, a versenyek megrendez√©se nem k√∂rnyezetbar√°t, annak elmondom, hogy egy kutat√°s szerint a sport√°g k√°rosanyag-kibocs√°t√°s√°nak csup√°n 0,3 sz√°zal√©k√°√©rt felelnek a futamok √©s az √Ķket megel√Ķz√Ķ edz√©sek. A fejleszt√©seken k√≠v√ľl viszont a legnagyobb k√∂rnyezeti hat√°s a cirkusz utaztat√°s√°val j√°r. A futamok a F√∂ld t√∂bb kontinens√©n √©s orsz√°g√°ban zajlanak, ahov√° el kell sz√°ll√≠tani az eg√©sz csapatot, az aut√≥kat, rengeteg felszerel√©st, alkatr√©szt √©s m√Ľszert. √Čppen ez√©rt p√©ld√°ul a fejleszt√©sekben √©len j√°r√≥ McLaren Mercedes nemcsak a futamokra koncentr√°l, de a sz√°ll√≠t√°st is igyekszik hat√©konyabb√° tenni. Folyamatosan m√©rik a sof√Ķr√∂k „ped√°lmunk√°j√°t”, a sz√°ll√≠t√≥ j√°rm√Ľvek √ľzemanyag-felhaszn√°l√°s√°t √©s a motor m√Ľk√∂d√©s√©t. √ćgy jobban tudj√°k kontroll√°lni a kibocs√°t√°st.

√Āram hajtotta sz√°guld√°s

Viszont nem csup√°n a Forma 1 aut√≥i szolg√°lnak mintap√©ldak√©nt a hat√©konys√°g n√∂vel√©s√©√©rt val√≥ t√∂rekv√©sek el√Ķtt. A FIA j√∂v√Ķre elind√≠tja a Formula E elnevez√©s√Ľ verseny√©t, amelyben kiz√°r√≥lag elektromos aut√≥k j√°rg√°nyok versenyeznek egym√°ssal, ezzel is vonz√≥bb√° t√©ve az elektromos aut√≥kat hibrideket a nagyk√∂z√∂ns√©g el√Ķtt. A 10 v√°rost √©rint√Ķ versenysorozat k√ľl√∂nlegess√©ge, hogy a futamokat a v√°rosok utc√°in rendezik meg, ugyanis j√≥val kisebb hanger√Ķt (√°tlagos fordulatsz√°m mellett 80 dB) produk√°lnak a Forma 1-n√©l (130 dB), √©s alig nagyobbat az utcai aut√≥kn√°l (70 dB).

Ha a sport√°g fejleszt√©si trendjei sikeresen megragadnak rajta k√≠v√ľl is, akkor a fenntarthat√≥ k√∂zleked√©s √∂rvendetes j√∂v√Ķje el√© n√©zhet√ľnk, k√ľl√∂n√∂s tekintettel a hibridek jelenlegi 2-3 sz√°zal√©kos ar√°ny√°nak folyamatos n√∂veked√©s√©re. Ehhez viszont el√Ķbb m√©g nagyon sok futamot kell v√©gigizgulnunk.




Elťrhetűsťg: 3515 Miskolc, EgyetemvŠros Pf. 3. Tel.: 46/555-070
2006 © ÷KO-FERR Nonprofit Kft.